08 czerwca 2013

zywienie dziecka 9-12 miesiac

Dieta dziecka pomiedzy 9tym a 12tym miesiacem powinna byc juz bardzo rozbudowana.
Aby po 12tym miesiacu moglo jesc wlasciwie to co dorosli. W zasadzie calkiem rezygnujemy z papek na obiad gniotąc widelcem stymulujemy zucie ale jogurty i kaszki dalej podawane w formie papki uchronia przed tym, by dziecko akceptowalo i taka forme jedzenia pozniej. Coraz wiecej rzeczy mozemy dac do raczki dziecka do samodzielnego jedzenia. Dalej nie uzywamy soli (i innych ulepszaczy typu maggi, kucharek etc) i cukru jednak wiele ziol i przypraw moze juz znalesc sie na dzieciecym talerzyku. My lubimy koperek, pietruszke, cynamon i vanilie.

Plan dnia 9cio miesiecznej baby S:
8:00   mleko 150ml
10:00 sniadanie
12:00 mleko 210ml
14:30 lunch
17:00 obiad zawsze wspolny przy sole bez tv etc.
20:00 kolacja
21:15 mleko240ml


Ile czego:
Baby S jadla sporo we wczesniejszych miesiacach ogolnie nie mam z nia problemow z jedzeniem, je wszystko w kazdym ilosciach, takze teraz delikatnie zwiekszam jej objetosc dan i zmniejszam ilosc posilkow tak np. na obiad umie zjesc i 200ml. O tym jak pomoc dziecku cieszyc sie jedzeniem juz pisalam. Dalej naciskam na to by jadla 500-600ml mleka dziennie i 3 glowne dania sniadanie, obiad i kolacje. W 12tym miesiacu mleka nie powinno byc mniej niz 350ml i wiecej niz 600ml, aby nie zagluszac apetytu na inne pokarmy. Picie glownie mleka moze prowadzic do anemii z powodu malej ilosci zelaza.


Przykladowe dania:
Sniadanie- kaszka organiczna z wybranymi owocami, jogurt naturalny z owocami, musli z owocami

Lunch- kisiel np. z bobofruta, budyn, galaretka, owoce wszystkie np. mango, banan, jablko, jagody, porzeczka, jeżyny, morele, melon, truskawki, sliwki z biszkoptem lub ciasteczkiem ryzowym czy pszennym czasami flips kukurydziany, mus czy salatka owocowa, pieczone jablko z cynamonem

Obiad- warzywa plus mieso lub ryba przykladowe dania podaje nizej

Kolacja- grzanka z maslem, musem owocowym, jajkiem czy serem, jajecznica, jajko sadzone na parzy z tostem, jogurt naturalny z owocami, brazowy ryz z jablkiem i cynamonem, nalesniki, zupa typu pomidorowa z ryzem lub makaronem, barszczyk, rosolek.


Obiady
Przykladowe dania(nie bede pisac przepisow, ale jesli ktos zainteresowany w konkrety to pisac):
- makaron lub z ryz z roznymi sosami np. serowym, brokulowym, bolonese
- fish pie czyli rybka zapiekana z ziemniakami
- ryba ze szpinakiem
- gotowany kurczak ryz/ziemniaki i wybrane warzywko
- pieczony ziemniak z maslem i piers z indyka
- potrawka z jagnięciny w warzywach
- ziemniaki zapiekane a la pizza
- miniszaszlki z lososia
- frittata z warzywami
- kurczak z czerwona papryka
- kurczak z pomidrowami i ryzem
- wolowina duszona z soczewica
- risotto z dynia pizmowa
- kurczak z kuskusem
- lososiowo brokułowe tagliatelle
- makaron z tunczykiem i kukurydza
- gulasz wieprzowy

Brakuje mi fajnych przepisow z czerwonym miesem. Ktos? Cos?

Czasami aby konsystencja byla nie za sucha mixuje czesc dania np. kurczaka i czesc warzyw plus rosol a reszte warzyw i ziemniaka widelcem wtedy konsystencja jest odpowiednia dla tych nie jedzacych duzych fragmentow jedzenia. Zostalo mi kilka sloikow z papkami 4+ wiec je użyłam jako sos do makaronu lub ryzu. Makaron gniote widelcem, ale kilka sztuk daje jako jedzenie do raczki. Zazwyczaj z kazdym obiadkiem, szczegolnie jesli nie ma duzych kawalkow, troszke warzyw kroje w paseczki lub dziele na koszyczki (brokuly, kalafior) zeby dac jej do raczki.

Napoje

Zanim dziecko skonczy rok powinno pic juz samodzielnie z kubka moze nam w tym pomoc ten gadzet:
kubek niekapek do nauki samodzielnego picia

http://lovi.pl/pl/produkty/12/Kubek+360%C2%B0+
My z piciem jestesmy do tylu baby S pije ladnie tylko z jednego niekapka z aventu z reszty ciągnie za duzo a za malo polyka wiec jest ciagle mokra ;) ale pracujemy nad tym.
Oczywiscie najlepiej zeby to byla woda. Według zaleceń żywieniowych dziecko powinno codziennie wypijać 100 ml wody na każdy z pierwszych dziesięciu kilogramów ciała, 50 ml na każdy z kolejnych dziesięciu i 20 ml na każdy kilogram powyżej 20 kg. Baby S ma 8kg wiec 800ml (Jest to tzw. zapotrzebowanie podstawowe, niezbędne dla podtrzymania wszystkich procesów fizjologicznych. Wzrasta ono np. gdy dziecko bawi się, skacze, biega). Liczy się także woda zawarta w zupie, herbacie, sokach, kompotach, owocach, warzywach, mleku, a także w potrawach półpłynnych (kaszka, mus jabłkowy, gęsty jogurt).

28 komentarzy:

  1. Ha,ha, świetne zdjęcia...w końcu dziecko brudne , to dziecko szczęśliwe, pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ponoc tak sie mowi hihi moja jest czesto brudna pomalu zaczynam watpic czy ja to cieszy to dla niej chyba normalne hahah

      Usuń
  2. Schematy, zalecenia, tabele itp....Ja myślę że dziecina sama lepiej wie czy i ile chce pić. 800ml to moim zdaniem dużo. Do tego dochodzi płynne jedzenie + woda z warzyw i owoców. Emil w bardzo ciepłe dni pił coś około 500ml. A fotka świetna :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja lubie wiedziec co zalecaja zeby sie miec do czego odniesc. sarah napoji wypija z 100ml ale do tego dochodzi 600ml mleka i jakies zupy wiec mysle ze zalicza co porzebuje ale gdy dni sa cieple to zdecydowanie powinny piec wiecej tak naprawde ile tylko chca :)

      Usuń
  3. o kurczaczku! dużo już jecie! My przez wysypki musieliśmy zaczynać od samego początku bo coś zaczęło uczulać i teraz wprowadzamy dopiero ryby i jajka! I znowu jakaś wysypka jest ;/ Fajnie że tak ładnie Ci wszystko wcina Księżniczka! A figury to Jej można pozazdrościć! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. spokojnie macie czas moja ma taka diete bo absolutnie nic jej nie jest wiec mozemy poszalec

      Usuń
  4. Zapraszam do mnie na konkurs http://madziazwaw1.blogspot.com/2013/06/konkurs-wygraj-fotoksiazke-ze-swoim.html
    do wygrania fotoksiążka

    OdpowiedzUsuń
  5. Ło matko... to u nas tyły i to jakie. Może Lila nie jest tak trudna do jedzenia jak Eliza, ale super łatwa też nie. Mam nadzieję, że się w końcu rozje... Pozdrawiamy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. napewno! my lubimy sobie pojesc to mialam nadzieje ze i bobasek bedzie i tak sie stalo :) nie mowie bo sa takie obiadki ktore ewidentnie jej nie podchodza i wtedy jej marudzenie ;)

      Usuń
  6. jestem pod wrażeniem... jak Ty to ogarniasz????
    Mój mały mleka nie chce pić wcle. Problem mam z tym od momentu wstawienia mu mleka modyfkowanego, W nocy na śnie do pewenego momentu pił. Teraz nieeee. Chyba ze manna n zzwyklym mleku. Kaszki róznego rodzaju owszem tak. Poza tym je wszystko to co my. Jogurty owoce warzywa obiadki, kanapki itd itd...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no to widzisz nie jest tak zle skoro je to co wy czyli prblem tkwi w mleku. ja bym ci poradzila zeby wyberac kaszki do ktorych dodaje sie mleka zeby je przemyca gdzie sie da. a ile ma maly moze lepiej krowie podac migdalowe kozie czy inne jesli nie akceptuje zadnego modyfikowanego bo firmy probowalas rozne?

      Usuń
    2. No właśnie, u nas też problem z tym mlekiem modyfikowanym. Majka nie lubi ani kaszek, ani samego mleka do picia. W sumie nigdy nie chciała go pić, od urodzenia tolerowała tylko moje mleko a niedawno i to odstawiła. Pozostały nam sery, jogurty i mleko krowie.

      Usuń
    3. no musicie zastapic mm wlasnie serami itd. u nas nie ma problemu z mm bo od malego dokarmiana takze sie ciesze

      Usuń
    4. wiesz ja od dłuższego czasu daje Młodemu mleko krowie. Właśnie robie tak jak piszesz. zwykłą kaszkę dodaję do mleka. poza tym on je mi kaszki mleczno ryżowe a one są na mleku modyfikowanym przecież. Do tego zajada się jogurtami serkami. owoce. Muszę chyba tylko więcej mięsa mu dawać. jak jemy kanapki z wędliną on jest pierwszy i krzyczy że też chce. Mama ostatnio podpowidziała mi żeby z takiego wiejskiego mleko ( nie ze sklepu) odciągnąc śmietanę i mu też dawać. My borykamy się z anemią a ponoć to najlepsze... spróbuje.
      Na koniec dodam że moje dzieciatko w świea jadło śledzie i sałatke wielowarzywną ;) taki żarłok z niego. a na dnaich skończy rok :) pozdrawiam

      Usuń
    5. haha ale mial wypas swiateczny :P ja jeszcze na takie rarytasy nie pozwalam ale tez je duzo roznych rzeczy po troszke :) male smakoszki nam rosna

      Usuń
  7. Moja Nadulka lada dzień skończy roczek i już coraz częściej sięga po coś z naszego talerza,ale z tym samodzielnym piciem to tak ciężko u niej,jakoś z kubka sobie nie radzi.Może dlatego,że kupiłam taki z dzióbkiem:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. aj chyba trzeba czasu i wkoncu zakumaja. ale jak ty jej podajesz to ladnie pije tak?

      Usuń
  8. jak dla mnie to strasznie dużo tych posiłków?
    moja córka skończyła roczek
    i odstawiał jej jeden posiłek mleczny bo lekarka powiedziała że dziecko powinno jeść 2 posiłki mleczne
    u mnie to wygląda tak
    7 śniadanie mleko 210 lub kaszka
    12 obiad
    16 deserek
    20 mleko 210 z łyżeczka kaszki
    miedzy posiłkami jakieś owoce i herbatka do picia ewentualnie soczek

    i mimo tego ze dziecko rośnie nie zwiększam porcji jedzenia
    dziecko samo już wie czy chce jeść czy nie coraz częściej zdarza się że nie wypija mi 210 mleka a gdybym jej więcej zrobiła co albo zostawi albo zję ale organizm to wyrzuci

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hmm no to od poczatku mowisz ze duzo ja tez uwazam ze duzo ale baby s caly dzien biega i skacze nie usiedzi nawet 5 minut a nie tyje za duzo wrecz jest mala jak na swoj wiek i je chetnie wiec uwazam ze tyle jej jest potrzebne twoja ma mniej posilkow ale widze ze miedzy posilkami dostaje przekaski u nas miedzy nie ma nic ma swoje i pory i wtedy ma sie najesc. nie chce przyzwyczajac jej do przekasek np przed obiadem zeby potem nie bylo problemu.
      zgadzam sie dziecko wie czy chce jesc czy nie a moja chce moze twoja ma mniejsze potrzeby najwazniejsze ze sa zdrowe i ladnie rosna.

      Usuń
  9. Ja sporo przepisów brałam ze strony osesek.pl - są ładnie podzielone zgodnie z wiekiem dziecka.

    OdpowiedzUsuń
  10. fajnie to opisałaś, my mamy podobnie, tylko u nas na śniadanie są konkrety (jajeczniczka, chlebek, pomidor) a na kolacje kaszki. Młody bardzo lubi sałatki z pomidorów i różnych rodzajów sera - pomidor oczywiście bez skórki, dobry gruntowy. Ostatnio pokochał zielone szparagi, maczane w jajku na miękko:) trzyma sobie szparaga w ręce i je z totalnym namaszczeniem - potrafi ich zjeść całkiem sporo:) do suchych obiadków robimy sos jogurtowy, czyli jogurt naturalny z odrobiną oliwy i zieleninką( zielona pietruszka lub koperek b. drobno posiekany). Dostaje też wędliny bez konserwantów od lokalnego rzeźnika i jest bardzo otwarty na nowe smaki. Na małe przekąski polecam suszone śliwki i morele. Mój maluch je uwielbia, całkiem zastąpiły u nas ciasteczka. Suszone ale przy zakupie trzeba zwracać uwagę by były miękkie i wilgotne i bez fragmentów pestek. Cóż jeszcze mogę napisać - fajny poradnik dotyczący żywienia niemowląt znalazłam kiedyś w sieci, z instytutu matki i dziecka - w pdfie, może się Wam przyda, tylko jest dla dzieci w wieku 1-3: http://www.imid.med.pl/klient1/uploads/poradnik.pdf
    pozdrawiam:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. o salatki z pomidorow chetnie sie dowiem wiecej. moja wczoraj probowala surowego pomidora ale cos srednio jej podeszlo ;) no i te szparagi zupelnie o nich nie pomyslalam ale na jajko na miekko jeszcze troche poczeka ;) a te suszone owoce widzialam juz wiele razy w przepisach ale jakos stracha mam ze to za twarde czy za gabczaste a zaraz zere do tego poradnika

      dziekuje bardzo za super komentarz :*

      Usuń
  11. Te kubki 360st. z LOVI w ogóle się nie sprawdzają :P Spróbuj się z tego napić jako dorosła osoba i zobaczysz, że i tacy mają problem, co dopiero małe dziecko, także ja osobiście szczególnie nie polecam.
    Co do picia z kubeczka samodzielnie... no fajnie, moja W. się napije bez problemu, gdy kubek trzymam ja, ale nie sądzę, żeby dobrym pomysłem było dawanie dziecku kubka do ręki, chyba, że nie ma się nic innego do roboty, jak latanie ze ścierką ;)

    Pozytywnie tu u Was, będę zaglądać.
    Zapraszam też do nas :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hmm no to ciekawe bo my juz sporo kubeczkow przetestowalismy i z tego wyjatkowo dobrze sie pije. moja mala jeszcze za mala ale kilka kolezanek ma i sobie chwala. ale moze na jakis felerny trafiliscie bo my mamy tez taki jeden z ktorego ja nie umiem sie napic, a inni polecaja ze dzieci pija bez problemu o.O

      co do picia i jedzenia samodzielnego na tym etapie to musze sie zgodzic ze na tym etapie duzo nie trafia tam gdzie powinno tylko na ziemie :) ale od tego jest nauka i proby zeby wkoncu sie nauczyly maluszki.
      Moja je duzo sama i pije w zasadzie tez sama wiec chyba jednak nie jest to "glupi pomysl".

      dziekuje za zaproszenie napewno skorzystam

      Usuń
  12. dopeiro wpadl mi twoj blog w rece. Pewnie nie pamietasz ale ciekawi mnie jak w ten rytual jedzenia wplatalo sie spanie? Moja ma teraz 10mies i je czesto (aczkolwiek mniejsze ilosci zwlaszcza mleka) wiec bardzo pilnuje zeby tych posilkow bylo jednak duzo bo ma niski przyrost wagi... tylko ciagle mam problem jak ogarnac to ze spaniem..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wiem tylko tyle ze od kiedy przestala jesc z piersi w 8mym mz przesypiala cale noce nie budzilam jej na mleko ale juz wtedy nie miala problemow z waga

      jeszcze chwila i glownym zrodlem jej skladnikow odzywczych beda pokarmy stale wtedy nie bedzie problemu z nocnym karmieniem :*

      Usuń
  13. Witaj ponownie na tej stronie :) jak mozesz, proszę podaj jak najwiecej przepisow na obiadki, np sosy brokulowe, serowe i bolognese i inne dania. Jak je robisz skoro bez soli, smazenie niewskazane, no i na sery nue za wczesnie...proszę choc o parę przepisow, pozdrawiam ze szwajcarii :)

    OdpowiedzUsuń

bardzo lubimy komentarze! Dodaj swoj....